بررسي فيلم مورتال كمبت (Mortal Kombat)

معرفي فيلم، سريال و آخرين خبرهاي جوزه هنر هفتم

بررسي فيلم مورتال كمبت (Mortal Kombat)

۱۵ بازديد

فيلم مورتال كمبت

بالاخره پس از گذشت بيش از ۲ دهه، فيلمي جديد با اقتباس از بازي ويديويي Mortal Kombat در تاريخ ۲۳ اپريل توسط برادران وارنر پخش شد. فيلم سينمايي مورتال كمبت به كارگرداني «سايمون مك‌كويد» فيلم ديگري را به اقتباس‌هاي سينمايي ناموفق از بازي‌هاي ويديويي اضافه كرد. هر چند بازيگران فيلم مورتال كمبت اسامي قابل توجه‌اي داشته باشند، اما داستان فيلم مورتال كمبت چندان قوي نيست و از لحاظ فني نيز مشكلات زيادي دارد. در ادامه با نقد و بررسي فيلم مورتال كمبت با ما همراه باشيد.

فيلم سينمايي مورتال كمبت ۲۰۲۱ اولين اثر اقتباس شده از اين مجموعه مبارزه‌اي و محبوب دنياي گيم نيست و پيش از اين نيز شاهد فيلم‌هايي با الهام از اين جهان بوده‌ايم. اولين اثر سينمايي اقتباس شده از اين سري بازي‌ها، فيلم Mortal Kombat محصول سال ۱۹۹۵ به كارگرداني «پل اندرسون» بود. اين فيلم گرچه نتوانست طرفداران اين مجموعه را راضي كند، اما برخي لحظات آن و مخصوصا موسيقي متن‌اش براي علاقمندان كاملا بياد ماندني بود. دو سال بعد، يعني در سال ۱۹۹۷ فيلم Mortal Kombat: Annihilation به كارگرداني «جان لئونتي» ساخته شد كه در واقع يك فاجعه در داستان فيلم مورتال كمبت بود و از نظر تجاري نيز يك شكست بزرگ به‌حساب مي‌آمد. اين فيلم به قدري بد بود كه تمامي برنامه‌هاي سازندگان براي ادامه اين فيلم مورتال كمبت متوقف شد. تاكنون چند انيميشن و سريال هم با الهام از اين مجموعه ساخته شده است كه آن‌ها نيز چندان اثري ستودني نيستند.

حالا و پس از گذشت ۲۴ سال، اقتباس سينمايي ديگري از بازي Mortal Kombat منتشر شده كه فجايع پيشين را از دل طرفداران در بياورد. بياييد به بررسي فيلم مورتال كمبت جديد بپردازيم تا ببينيم آيا در اين مسير موفق بوده است؟ از جمله بازيگران فيلم مورتال كمبت مي‌توان به «لوئيس تان»، «جو تسليم»، «جسيكا مك‌نامي»، «جاش لاوسون»، «لودي لين»، «تادانابو آسانو»، «مكاد بروكس» و «هيرويوكي سانادا» اشاره كرد. اين اثر اولين فيلم بلند كارگردان‌اش، سايمون مك‌كويد به‌شمار مي‌رود كه بايد گفت ورودي ضعيف را تجربه كرده است.

نقد فيلم مورتال كمبت

Mortal Kombat

تاكنون شكست‌هاي زيادي را در اقتباس از بازي‌هاي ويديويي ديده‌ايم و عجيب است كه هنوز هم اين روند ادامه دارد. تنها اقباس نسبتا خوب از اين دنيا سريال The Witcher از شبكه نتفليكس بود و ساير آثار مثل Monster Hunter ،Tomb Raider و … واقعا چيزي براي ارائه نداشتند. اين فيلم هم با عملكرد ضعيف خود كه تقريبا همه بخش‌هاي فيلم را شامل مي‌شود، ما را با يك اثر مبتذل ديگر روبه‌رو مي‌كند. به‌نظر مي‌آيد اقتباس‌ها از دنياي بازي‌هاي ويديويي براي سازندگان فقط جنبه مالي دارد چون مشخص است كه فيلم با روايت عجولانه‌اي كه پيش مي‌گيرد فقط مي‌خواهد بزن بزن‌ها را به ما نشان دهد. اصلا اگر داستان فيلم مورتال كمبت براي ارائه وجود ندارد چرا بايد فرايند ساخت يك فيلم را آغاز كرد؟ فرمول ساخت بازي ويديويي با فيلم سينمايي يكي نيست و درواقع نمي‌توان صرفا به‌خاطر موفقيت يك اثر در مديايي ديگر، آن را در سينما وارد كرد.

با بررسي فيلم مورتال كمبت در مي‌يابيم كه اين فيلم از نظر جلوه‌هاي ويژه نسبت به سال انتشار خود واقعا ضعيف است. شما كافي است كمي به چشم‌هاي شخصيت «ريدن» دقت كنيد. افرادي كه در صدا و سيما مسئول ساختن آستين‌هاي لباس براي خانم‌ها هستند، عملكرد نسبتا بهتري را از خود به نمايش مي‌گذارند. مشخصا يكي از فاكتورهاي اصلي بازي‌هاي Mortal Kombat، كارهاي جذاب و عجيب و غريب شخصيت‌ها و استفاده از جادوهاي مختلف است. پس درنتيجه بايد يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي فيلم هم همين قسمت باشد؛ اما سازندگان وقت كافي براي اين بخش نگذاشته‌اند و به‌نظر مي‌رسد فيلم نياز به بودجه‌اي بيشتر از ۵۰ ميليون دلار داشته است. البته شايان ذكر است كه همين CGIها در سكانس‌هايي كه ساب زيرو در آن وجود دارد، جذاب هستند و همين موضوع نشان مي‌دهد كه خالقان اين اثر بيشتر تمركز خود را روي كاراكترهاي خاص گذاشته‌اند و از ساير شخصيت‌ها غافل شده‌اند.

از ديگر ويژگي‌هاي اساسي اين مجموعه بازي، خشونت آن است. البته فيلم در لحظاتي مي‌تواند خشونت را به نمايش بگذارد اما نمي‌تواند هيچ نوآوري‌اي در اين زمينه داشته باشد. به توجه به درجه سني فيلم كه R است، انتظار مي‌رفت كه ما صحنه‌هايي خشن‌تر و جذاب‌تر را ببينيم كه حداقل طرفداران اين سري از بازي‌ها كمي به وجد بيايند. مكان‌هاي مخوف و جذاب بازي هم از نكات مثبت بازي‌هاي مورتال كامبت هستند كه اثري از آن‌ها نيز در طول فيلم نيست. اكثر سكانس‌هاي مبارزه در محيط ساده يا زيرزمين صورت مي‌پذيرد كه هيچ حسي را به مخاطب القا نمي‌كند. درنتيجه بايد گفت كه فيلم از نظر طراحي توليد نيز كاملا ناموفق است.

بررسي فيلم مورتال كمبت

بررسي فيلم مورتال كمبت

بياييد نگاهي به شخصيت‌هاي فيلم بيندازيم. كارگردان در فيلم Mortal Kombat سعي كرده كه كاراكتري جديد، كه خبري از آن در دنياي بازي نيست را در دل داستان بچپاند. از قضا اين كاراكتر كه «كول يانگ» نام دارد و ايفاي نقش او برعهده لوئيس تان است، لوئيس تان در ميان بازيگران فيلم مورتال كمبت يكي از بدترين شخصيت‌ها داستان محسوب مي‌شود. بازيگري بد لوئيس تان و كم عمق بودن كاراكتر دست به دست هم داده‌اند تا اين تيپ را به يك موجود بي‌ارزش و مضخرف بدل كنند. شخصيت كول يانگ در طول فيلم كاملا يك بعدي است و اصلا تلاشي براي همراه كردن مخاطب با خود را از او نمي‌بينيم.

تنها شخصيت نسبتا خوب و قابل تحمل در داستان فيلم مورتال كمبت «كينو» با بازي جاش لاوسون است. اين شخصيت يك خلافكار شوخ‌طبع است كه درمجموع مي‌توان او را يك كاراكتر دو بعدي در نظر گرفت. بازيگري خوب لاوسون در ميان بازيگران فيلم مورتال كمبت كمك كرده تا شوخي‌هاي او كمي به دل بنشيند و فيلم را تا حدي قابل تحمل‌تر كند. اما مي‌توان بدترين بازيگر فيلم مورتال كامبت را مكاد بروكس در نقش «جكس» دانست. بازيگري بروكس به‌قدري بد است كه اگر به صحنه‌هاي مبارزه‌ي او دقت كنيد، متوجه كات‌هاي زياد در آن سكانس‌ها مي‌‌شويد. براي ديدن عمق فاجعه در بخش بازيگري، مي‌توانيد به حركات و چهره «ماتيلدا كيمبر»، دختر كول يانگ در حين تماشاي نبرد پدرش با «گورو» دقت كنيد.

در اصل فرمول كارگردان و فيلم‌نامه‌نويس براي بعد دادن به شخصيت‌هاي داستان فيلم مورتال كمبت تنها يك چيز بوده است: اضافه كردن شوخ‌طبعي. اين فرمول به هيچ وجه جواب نمي‌دهد و ما در واقع هيچ كاراكتري به معناي واقعي كلمه در اين فيلم نمي‌بينيم. بهتر است بگوييم انتخاب بازيگر براي فيلم Mortal Kombat واقعا بد بوده است. اگر از طرفداران سري بازي‌هاي مورتال كامبت باشيد، مي‌دانيد كه شخصيت ريدن در اين بازي چقدر ابهت دارد. درصورتي كه ما در اين فيلم چيزي از شخصيت جذاب ريدن نمي‌بينيم و بازيگر آن اصلا نمي‌تواند ورژن سينمايي ريدن را به ما نشان دهد. اين شخصيت به اندازه‌اي ناتوان بود كه بيشتر به‌درد يك فيلم كمدي مي‌خورد تا يك فيلم خشن.

نقد فيلم سينمايي مورتال كمبت

فيلم سينمايي مورتال كمبت

شخصيت‌هاي «ليو كانگ» و «كونگ لائو» هم از جذاب‌ترين كاراكترهاي بازي هستند كه در فيلم اصلا پرداخت نشده‌اند و قاعدتا از نظر طرفداران اين مجموعه راضي كننده نيستند. «ساب زيرو» هم اصلا به شخصيت بازي شباهتي ندارد و ما كلا با يك كاراكتر تك بعدي مواجهيم كه اصلا نمي‌دانيم هدف او از كارهايي كه مي‌كند چيست. همچنين «هانزو هاساشي» يا همان «اسكورپيون» خودمان هم پرداخت نشده است و برخلاف انتظارات، حضور كمي در فيلم دارد. ما در همين حضور كوتاه هم نمي‌فهميم كه چرا بايد با او همزاد پنداري كنيم و مرگ و زندگي‌اش براي‌مان مهم باشد.

با بررسي داستان فيلم مورتال كمبت مي‌فهميم كه فيلم‌نامه‌ي آن مشابه همان چيزي است كه در بازي‌هاي ابتدايي شاهد آن بوديم. اما اشتباه سازندگان اين بوده كه داستان كم عمق بازي را وارد سينمايي كرده‌اند كه بيش از هرچيز، داستان در آن اهميت پيدا مي‌كند. فيلم‌نامه اصلا خوب نيست و صرفا نويسندگان سعي كرده‌اند لحظات بين مبارزات را به نحوي پر كنند و از ابتدا تا انتهاي فيلم هيچ شخصيتي براي مخاطب اهميت پيدا نمي‌كند. ديالوگ‌ها در اكثر لحظات فيلم بي‌هدف و كليشه‌اي هستند. حتي در برخي لحظات شاهد رجز خواندن مبارزان در حين نبرد هستيم كه بسيار غير منطقي و بد از آب درآمده‌اند.

فيلمي در اين سبك بايد حداقل مبارزاتي جذاب را به نمايش بگذارد اما فيلم مورتال كامبت به جز چند صحنه، چيز جذابي را به ما نشان نمي‌دهد. مبارزات خسته‌كننده‌‌اند و هيچ چيز جديدي براي ارائه ندارند. كارگرداني نبرد‌ها در بسياري از سكانس‌ها ناكارآمد است و تدوين فيلم نيز از بدترين بخش‌هاي آن محسوب مي‌شود. موسيقي در فيلم‌هاي اكشن يكي از مهم‌ترين عناصر به‌شمار مي‌رود كه فيلم در آن بخش‌ هم بجز در چند سكانس محدود، داراي ضعف‌هايي است.

جمع بندي

در مجموع با بررسي فيلم مورتال كمبت مي‌توان گفت كه يك اثر بد و شكستي ديگر در اقتباس‌هاي سينمايي از بازي‌هاي ويديويي است. فيلم مورتال كمبت نمي‌تواند طرفداران سري بازي را راضي كند و اگر هم از كساني باشيد كه ارتباطي با بازي‌هاي اين مجموعه نداشته‌اند، احتمالا آن را در نيمه‌ي داستان رها مي‌كنيد. فيلم مورتال كامبت از نظر CGI عملكرد قابل قبولي ندارد و نمي‌تواند خشونت خاص بازي را به‌نمايش بگذارد. هيچ يك از كاراكترهاي بازي به شخصيتي سينمايي تبديل نمي‌شوند و نمي‌توانند خود را دل مخاطبان جاي دهند.

البته با توجه به نحوه پايان فيلم Mortal Kombat به‌نظر مي‌رسد كه دنباله‌هاي ديگري در آينده براي اين فيلم منتشر خواهد شد كه اميدوارم بتوانند نقايص اين اثر را جبران كنند. اميدوارم كه در آينده بالاخره نسخه موفقي از فيلم مورتال كمبت را در دنياي سينما ببنيم، اما با توجه به روند فعلي سينما نمي‌توان چندان هم به اين اتفاق خوش‌بين بود.

دوستاني كه علاقه مند به فيلم هايي با محوريت بازي هستند براي كسب اطلاعات بيشتر به لينك زير مراجعه نمايند.

https://www.plaza.ir/mag/category/movies-tv-shows/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.